zondag 2 maart 2008

Il Grillo



(" En dan dat fietsen, strakke pakken om bolle buiken, 20 fietsen voor een kroeg, trimmers tijdens een rustpauze, 12 tripels, 3 hoegaarden, 4 pintjes en een Spa bruis voor Jonathan die niet mag van de dokter...." ). Het tweewielig voertuig staat voor de deur, nog net niet te verroesten want wordt schoongemaakt met niets anders dan WD40 direkt uit de spuitbus (maakt alles los wat vastzit en komt uit de ruimtevaart technologie als je het moet geloven ) maar een liefhebber van fietsen was ben en word ik niet, ik loop liever. Ja van fietsen door wielrenners, daar hou ik wel van, zeer veel zelfs. Zodra de eerste Klassiekers voor de deur staan en de Provinciale Zeeuwse Courant zijn jaarlijks overzicht van de nieuwtjes op coureursgebied afdrukt in een speciale zaterdageditie, kriebelt het. Voorkeuren, natuurlijk, die heb ik. Tom Boonen mag niet winnen, heeft niets met nationaliteit te maken want Phillipe Gilbert (W) of Leif Hoste, liever nog Stijn Devolder en vroeger de Planckaerten mogen dat wel, waarom ? ik heb werkelijk geen idee. Misschien omdat Boonen te veel wint, maar Eddy Merkx dan, die won toch ook veel (veel meer) en die mocht dat wel en Raymond Ceulemans ook, ook al was dat niet zozeer met fietsen. Ik vermoed dat ik iets tegen pure sprinters heb, de hele wedstrijd achter de zich tot op de naad uitslovende knechten rijden om dan in de laatste 50 meter toe te slaan... de profiteurs ! Maar Jan Raas dan, die mocht dat dan wel weer en de praktisch door cortisonen uitelkaar gevallen Freddy Maertens toch ook, die theorie kan dus overboord zou ik zeggen. Il Grillo (de krekel) ook al zo'n alleswinner, die mag alles winnen...Paolo Bettini, vraag me wederom niet waarom, is mijn all time favourite, waarschijnlijk omdat ik jaren terug zijn fiets eens mocht vasthouden bij de start van " De Ronde Van Midden Zeeland " toen hij voor de plaatselijke persfotograaf poseerde. Wat een mazzel eigenlijk dat je per toeval zo'n winner als privefavouriet in de schoot geworpen krijgt, "we" zijn toch mooi al Olympisch-, Wereld x2-, Italiaans x2- en Werelbekerkampioen ( de rest is te veel om op te noemen nietwaar ) geworden met z'n tweeen, hij fietsen natuurlijk en ik languit op de bank, juichend, de profiteur.....

( nagekomen bericht op de valreep: de Jong wint Kuurne-Brussel-Kuurne, Il Grillo is na gevallen, uitgevallen ).

2 opmerkingen:

LUC RABAEY zei

En Claudy ofte De Crique. En de Peet niet te vergeten. Die mogen ook! Toch?! En Piet? Ronde Van Vlaanderen of Paris-Roubaix?

Piet de Wolff zei

Van Peetegem zeker en vast, hoe kan ik dat vergeten....De Ronde van Vlaanderen het liefst, bij Parijs Roubaix heb ik een luxe plaats op de sofa gereserveerd !