vrijdag 17 februari 2012

Yashica Mat 124G




Vanmorgen is mijn nieuwste aanwinst door de postbode gebracht, een Yashica Mat 124 G. Een TLR ( Twin Lens Reflex ) camera met een hoog ' die wil ik al lang hebben' gehalte. Niet te zwaar, 1.1 kg "slechts", een prima kwaliteit middenformaat met een erg aaibaar uiterlijk. Ik hou van dat mooie zwarte vierkante ( kijk maar eens naar dit filmpje ). Er staat nog een doosje Portra te wachten in de koelkast, voor mij de mooiste kleurenfilm, mooi zacht eeen beetje ouderwets flets. Al jaren had ik al gespeeld met de duidelijk van minder kwaliteit Ikoflex tlr en een Lubitel die natuurlijk helemaal niks voorsteld kwa kwaliteit. Een aantal jaren terug was ik op visite bij de weduwe van Jorge Lewinski en mocht in de donkere kamer neuzen van deze helaas een paar maanden voor mijn bezoek overleden fotograaf. Ik werd ter plekke verliefd op zijn verzameling ( een mooi zicht hoor die serie zwarte rechthoeken op een rij ) TLR camera's, voornamelijk Rolleiflex, maar ook een Yashica Mat 124G. De gastvrouw Mayotte Magnus maakte me attent op deze "goedkopere" camera en dat is me altijd bijgebleven. Afijn hij staat er en de eerste plaat is geschoten, dat het maar snel een beetje "fotoweer" mag worden.

Geen opmerkingen: