maandag 11 februari 2008

Halfzacht ( 1 )



Johan Vandeheuvel was binnen het circuit een bekend kweker van witte kanaries. Volkomen verrast en daarna volledig ondersteboven ontdekte hij dinsdagmorgen de brutale inbraak . De volière was vakkundig opengebroken en zeker 40 van zijn beste kweekprodukten bleken spoorloos verdwenen. "Dit moeten kenners zijn geweest" stamelde de beteuterde kanariekweker tegenover de inmiddels gearriveerde recherche beambte. " Wie steelt er nou kanaries " vroeg deze zich half hardop af en moest daarbij eigenlijk een beetje minachtend lachen, moet een rechercheur als ik zijn kostbare tijd daaraan verknoeien. " Mafia is het, pure mafia " reageert Vandeheuvel opgewonden. " Mij kost het jaren om zo'n prachtvogel te kweken en die klote Oostblokmafioso komen hier met een afgetrapt bestelbusje, kijken een keer goed rond op een tentoonstelling waar de mooiste exemplaren vandaan komen en een paar dagen later ben je je kinderen kwijt ". " Je kinderen, mijn God nogaantoe " dacht onderzoeksbeambte Piet Slotermans behoorlijk opgefokt en wederom iets te hardop. Slotermans was onlangs getrouwd met een Poolse vrouw, via het internet en een relatiebureau was het contact met de blonde Svetlana vlotjes tot stand gekomen, uiteindelijk in de hoop dat zij wèl voor wat nageslacht kon zorgen, was het huwelijk snel beklonken. Dit generaliserende vooroordeel van die maffe kanariekweker maakte meer los dan verwacht bij de normaal toch redelijk kalme Slotermans. " Jazeker mijn kinderen en zelfs meer dan dat, een ordinaire blèrbaby maak je in vijf minuten en een driekwart jaar later heb je een kant en klaar produkt, maar voor ik deze prachtvogels op een tentoonstelling kan laten pronken zijn er wel vijf volle jaren van intens kweken voorbij ". Dit was de druppel voor de onvrijwillig kinderloze Slotermans en voor hij het wist velde hij met een welgericht knietje de verbrouwereerde vogelman. " Asjeblieft, een paar gebroken eieren er bovenop mafkees ". Hij vloekte nog een paar keer hard en voluit en beende naar de dienstauto. Dit kost me mijn kop, spookte vrijwel onmiddelijk door het hoofd van Slotermans " Ach het kan me allemaal geen moer meer schelen ook. Witte vogels naar Polen, de mannen daar willen ook wat te doen hebben als hun vrouwen naar hier vertrekken " grijnsde hij wederom hoorbaar en startte de wagen.

Geen opmerkingen: